Projekt to pojęcie powszechnie stosowane w wielu firmach. W zależności od profilu ich działalności, może ono mieć wiele znaczeń - wszak projekt w agencji reklamowej jest czymś zupełnie innym niż projekt w biurze architektonicznym czy w firmie produkcyjnej. Każdy z nich posiada jednak cechy wspólne - takie jak budżet, terminy, uczestników, zadania projektowe czy kamienie milowe.

Inną wspólną cechą jest fakt, iż realizacją każdego projektu należy efektywnie zarządzać - tak, aby zakończył się w terminie, zamknął w zakładanym budżecie i spełnił wytyczone cele biznesowe. Skutecznie kierować projektem znacznie łatwiej stosując oprogramowanie wspierające ten proces. W dzisiejszym artykule przedstawiam 5 najlepszych, moim zdaniem, darmowych narzędzi i systemów do zarządzania projektami o otwartym kodzie źródłowym (open source).

Systemy webowe wspomagające zarządzanie projektami

1. Open Project

Open Project jest dynamicznie rozwijającą się platformą webową służącą nie tylko do kompleksowego zarządzania projektami, ale także ich realizacji. System stanowi rozbudowane narzędzie przeznaczone do ewidencjonowania wszelkich działań związanych z firmowymi projektami, a także miejsce komunikacji użytkowników (m.in. komentarze do zadań, forum, wiki). Open Project wyposażony jest w narzędzia do monitorowania budżetu i czasochłonności projektu, posiada również szereg funkcji związanych ze zwinnymi metodykami realizacji projektów. Warto wspomnieć, że system posiada API umożliwiające jego łatwą integrację z innym oprogramowaniem przedsiębiorstwa. W internecie dostępna jest polska wersja językowa systemu. Open Project, którego moją obszerną recenzję można znaleźć tutaj, dostępny jest do pobrania ze strony producenta - www.openproject.org.

2. Collabtive

Collabtive to bardzo intuicyjna i przyjazna w obsłudze platforma do zarządzania projektami i ich realizacji. Użytkownik systemu (administrator, uczestnik projektu bądź klient) nie jest przytłoczony nadmiarem funkcji (które w Collabtive ograniczono w stosunku do alternatywnych rozwiązań, pozostawiając i rozwijając jedynie te najistotniejsze z punktu widzenia pracy nad projektem), dzięki czemu korzysta się z niego z przyjemnością. Platforma pozwala przede wszystkim na definiowanie zadań projektowych, wymianę informacji o nich pomiędzy uczestnikami projektu, a także rejestrację czasów pracy nad poszczególnymi zagadnieniami. Collabtive jest dostępne również w języku polskim. System można pobrać ze strony producenta - collabtive.o-dyn.de.

3. Redmine

Podobnie jak Open Project, Redmine jest rozbudowanym systemem do kompleksowego zarządzania projektami. Jego siłą jest duża społeczność i liczba dostępnych dodatków, rozszerzających funkcjonalność platformy. Standardowe możliwości Redmine'a są zbliżone do tego, co oferuje Open Project (włączając w to API, pozwalające na jego integrację). Posiada on również polską wersję językową. Na uwagę zasługuje granulacja uprawnień użytkowników - pozwalająca na skonfigurowanie kont użytkowników w taki sposób, aby dostęp do systemu posiadali zarówno uczestnicy projektu, jak i jego beneficjenci (klienci). Redmine'a można pobrać ze strony www.redmine.org.

Desktopowe programy wspomagające zarządzanie projektami

4. Gantt Project

Desktopowe narzędzie pozwalające na harmonogramowanie projektu i zarządzanie przypisanymi do niego zadaniami oraz zasobami, stanowiące darmową alternatywę dla komercyjnego MS Project. Funkcjonalność Gantt Project nie jest nadmiernie rozdmuchana, interfejs intuicyjny i dostępny w polskiej wersji językowej - dzięki czemu program można polecić użytkownikom, nie mającym wcześniej do czynienia z systemami do zarządzania projektami. Efekty pracy z Gantt Project można w prosty sposób wyeksportować do plików graficznych czy PDF (przydatne przy tworzeniu dokumentacji projektowej). Gantt Project pobierzemy bezpłatnie na www.ganttproject.biz.

5. ProjectLibre

Kolejna desktopowa, darmowa alternatywa MS Project. ProjectLibre funkcjonalnością znacznie przewyższa GanttProject, stanowiąc przy tym rozwiązanie bardziej złożone (a zarazem trudniejsze w obsłudze). Oprócz typowych dla oprogramowania do zarządzania projektami możliwości, system pozwala m.in. na kontrolowanie ryzyka przedsięwzięcia. ProjectLibre jest kompatybilny z MS Project - pozwalając na otwieranie i edycję plików stworzonych za pomocą programu Microsoftu. Niestety, systemowi brak polskiej wersji językowej. ProjectLibre jest dostępny do pobrania na stronie producenta - www.projectlibre.org.

Przeczytaj również:


Wyświetl poprzednie komentarze
  • Witam,
    artykuł bardzo ciekawy i przejrzysty. Wszystko jasno i treściwie.

    Pozdrawiam,
    Ania

  • Jan Osik

    @Michał - byłem pewny, że na 100% jedziesz z reklamą z tym polskim IC Project no i założyłem konto i zwracam honor. Wygląda bardzo przyzwoicie. Prowadzenie projektów łatwe i przyjemne. Zaskoczył mnie też szybki kontakt z autorem. Jeśli tego nie spie... to mają szansę na wysoką pozycję na rynku, czego im życzę. Do tej pory pracowałem na Trello, ale ostatni artykuł na startupcribs.pl mnie przekonał. 3mam kciuki!

  • Tomasz Jędrzejczyk

    Próbowaliśmy wiele z tych narzędzi. Niektóre z większym lub mniejszym powodzeniem. Ogólnie podstawą jest na pewno otwarty kod. Nasza firma zdecydowała się na TaskBeat, z uwagi na możliwość dostosowania wyglądu i niektórych funkcjonalności przez producenta.

  • maurice

    A Nozbe? gorszy niż tamte?

  • Kate

    Cześć, szukam programu do PM, ważny dla mnie jest widok Gantt Charta który można dostosowywać do swoich potrzeb (np wyświetlać zasoby obok task barów). Dziś po przeczytaniu artykułu i powyższych Państwa postów (za które bardzo dziękuję) przetestowałam na szybko poniższe. Jeśli czegoś nie zauważyłam, proszę o naprostowanie mnie:
    1. Trello - oparty na Kanban, świetny do zarządzania zadaniami, mnóstwo opcji, użytecznych etykiet itp. ale brak Gantta i spojrzenia ogólnego na długość trwania projektów, oraz długość trwania poszczególnych zadań. W kalendarzu zadania widoczne tylko jako Deadliny/Milestony, bez czasu trwania zadania.
    2. IC Project:
    - Podobny do TRELLO (oparty na KANBAN), ale wzbogacone względem TRELLO o użyteczne funkcje
    - Bezpłatne do 3ch użytkowników, płatne w innych opcjach użytkowych, np.
    do 10 użytkowników koszt roczny 348 EUR. Cena nie taka zła.
    - Brak Gantt Chart - wyklucza dla mnie program. Na stronie w harmonogramie prac widnieje Gantt Chart jako kolejny do implementacji w środowisku.
    - Zawiera monitoring godzin i różne formy raportowania -> fajne
    3. Collabtive - Gantt chart ubogi (tylko na poziomie portfela projektów, brak widoków pasków dla poszczególnych zadań w projekcie), Gant instalowany jako plug-in dodatkowo płatny.
    4. Gantt Project - super do obrazowania Gantt Charta. Ma mnóstwo sposobów wyświetlania, rewelacja. Niestety nie ma widoku na portfel projektów w firmie. Każdy projekt to osobny plik zapisany na dysku. Program działa lokalnie na kompie.

    Ktoś ma może jeszcze jakieś pomysły? Redmine i Open Project jeszcze nie sprawdziłam, ale ktoś powyżej pisał że Redmine odstrasza interfejsem i nie jest rozwijany za bardzo... Po długim czasie borykania się z Project Libre który przy dużej liczbie wierszy zadań szaleje (zadania ni stąd ni zowąd przeskakują i nie da się tego cofnąć) - trochę się zniechęciłam do takich kobył...

  • Adam

    dobre zestawienie!

  • @Maurice, funkcjonalność darmowej wersji Nozbe jest mocno ograniczona - tj. możesz z niego korzystać bezpłatnie wyłącznie w sytuacji, gdy nie zależy Ci na dostępnie do systemu przez inne osoby i prowadzisz maksymalnie 5 projektów.

  • Simon

    Przeklikałem kilkanaście narzędzi, trochę darmowych, zdecydowana większość płatnych (darmowe pod pewnymi ograniczeniami). Na uwagę moim zdaniem zasługuje kilka z nich:
    1. Trello
    2. Teamwork
    3. IC Project
    4. Asana

    Na razie skłaniam się ku IC Project ponieważ ujmuje mnie prostota narzędzia i łatwość obsługi. Trello jest podobnym narzędziem ale brakuje mu kilku funkcjonalności, które moim zdaniem go wyklucza. Teamwork jest szybki, ale podpięcie jednego usera do zadania dla mnie go przekreśla.
    Asana zaczyna się zbyt rozrastać (idzie w ślady beznadziejnej Jiry) i zaczyna mnie przerażać.
    Zrobiłem również test działania supportu ponieważ jest to niesłychanie ważne pod kątem ew problemów które powodują przestój w pracy. Dla mnie ma to gigantyczne znaczenie. I tak, najpierw wysłałem maila z problemem prosząc o pomoc. Czas reakcji:
    1. Trello - 16h (może wynik strefy czasowej)
    2. Teamwork - 19h
    3. IC Project - 2h (być może nasza strefa)
    4. Asana wypadła najgorzej bo prawie 3 dni (32h)

    Potem zadałem pytanie na czacie:
    1. Trello - brak czatu
    2. Teamwork - brak czatu
    3. IC Project - 3minuty
    4. Asana - 3 minuty

    Póki co zostaje z ICP bo jest to dość młody produkt i do tego polski. Dogadałem się szybko z obsługą techniczną. Mają dość ambitne plany (zrobili importer z Trello - dlatego o nich piszę).

  • Fajne zestawienie choć moim zdaniem warto wyposażyć się w płatne programy i postawić na jakość :)

  • saleena smith

    Bardzo dobrze napisany artykuł, A dla najlepszego oprogramowania do zarządzania projektami, z przyjemnością poleciłbym ProofHub. Dzięki ProofHub Twoje zespoły, klienci i cała komunikacja projektowa pozostaje w jednym miejscu. Nie ma potrzeby inwestowania w zbyt wiele różnych narzędzi do prowadzenia firmy. To oprogramowanie do zarządzania projektami ułatwia tworzenie planów, współpracę z zespołami i klientami, utrzymywanie porządku i dostarczanie projektów na czas.

Dodaj komentarz

Jak najłatwiej zarządzać zadaniami w firmie?
Większość polskich firm korzysta z pakietu Microsoft Office - w tym coraz częściej z jego najnowszej odsłony Office 365. Mało kto jednak zdaje... Czytaj więcej...
Co to jest system CRM? Rodzaje i przykłady rozwiązań do zarządzania relacjami z klientami
O systemach CRM wiele się mówi i pisze, jednak nie zawsze tylko i wyłącznie prawdę. Zastosowanie oprogramowania tej klasy w biznesie jest bowiem... Czytaj więcej...
Jakim systemem wspierać Zarządzanie przez Cele (MBO)?
Proces Zarządzania przez Cele (MbO – Management by Objectives) mimo, że de facto kończy się oceną realizacji celów, różni się od Oceny... Czytaj więcej...
fsDesk - recepta na skuteczną obsługę serwisową
Serwis należy do tej grupy usług, które bardzo cenią konsumenci, a za którymi - delikatnie mówiąc - nie przepadają producenci i... Czytaj więcej...
Wanda - inteligentny tłumacz dla zespołów międzynarodowych
Wanda to opracowany przez Unit4 cyfrowy asystent dla przedsiębiorstw, wprowadzony na rynek na początku zeszłego roku. To pierwsze tego typu... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Jak najłatwiej zarządzać zadaniami w firmie?
Większość polskich firm korzysta z pakietu Microsoft Office - w tym coraz częściej z jego najnowszej odsłony Office 365. Mało kto jednak zdaje... Czytaj więcej...
Open Project - najlepszy darmowy system do zarządzania projektami?
Project manager to bardzo odpowiedzialne stanowisko. Wymaga szerokiej, interdyscyplinarnej wiedzy oraz świetnej organizacji pracy własnej i innych.... Czytaj więcej...
GoToMeeting - najlepszy darmowy program do telekonferencji?
Telekonferencje to nieodłączny element współczesnego biznesu. Dzięki nim działania takie jak negocjacje handlowe czy spotkania projektowe... Czytaj więcej...
Narzędzia pracy grupowej w firmie
Jeszcze dekadę temu praca zespołowa w typowym biurze była w zasadzie niemożliwa. Ze względu na brak odpowiednich narzędzi, desygnowany do... Czytaj więcej...
Czy warto inwestować w wewnętrzny dział IT?
W Polsce i na świecie coraz popularniejszy staje się outsourcing - również w branży IT. Firmy coraz częściej zdają się na usługi innych... Czytaj więcej...