Projekt to pojęcie powszechnie stosowane w wielu firmach. W zależności od profilu ich działalności, może ono mieć wiele znaczeń - wszak projekt w agencji reklamowej jest czymś zupełnie innym niż projekt w biurze architektonicznym czy w firmie produkcyjnej. Każdy z nich posiada jednak cechy wspólne - takie jak budżet, terminy, uczestników, zadania projektowe czy kamienie milowe.

Inną wspólną cechą jest fakt, iż realizacją każdego projektu należy efektywnie zarządzać - tak, aby zakończył się w terminie, zamknął w zakładanym budżecie i spełnił wytyczone cele biznesowe. Skutecznie kierować projektem znacznie łatwiej stosując oprogramowanie wspierające ten proces. W dzisiejszym artykule przedstawiam 5 najlepszych, moim zdaniem, darmowych narzędzi i systemów do zarządzania projektami o otwartym kodzie źródłowym (open source).

{flike}

Systemy webowe wspomagające zarządzanie projektami

1. Open Project

Open Project jest dynamicznie rozwijającą się platformą webową służącą nie tylko do kompleksowego zarządzania projektami, ale także ich realizacji. System stanowi rozbudowane narzędzie przeznaczone do ewidencjonowania wszelkich działań związanych z firmowymi projektami, a także miejsce komunikacji użytkowników (m.in. komentarze do zadań, forum, wiki). Open Project wyposażony jest w narzędzia do monitorowania budżetu i czasochłonności projektu, posiada również szereg funkcji związanych ze zwinnymi metodykami realizacji projektów. Warto wspomnieć, że system posiada API umożliwiające jego łatwą integrację z innym oprogramowaniem przedsiębiorstwa. W internecie dostępna jest polska wersja językowa systemu. Open Project, którego moją obszerną recenzję można znaleźć tutaj, dostępny jest do pobrania ze strony producenta - www.openproject.org.

2. Collabtive

Collabtive to bardzo intuicyjna i przyjazna w obsłudze platforma do zarządzania projektami i ich realizacji. Użytkownik systemu (administrator, uczestnik projektu bądź klient) nie jest przytłoczony nadmiarem funkcji (które w Collabtive ograniczono w stosunku do alternatywnych rozwiązań, pozostawiając i rozwijając jedynie te najistotniejsze z punktu widzenia pracy nad projektem), dzięki czemu korzysta się z niego z przyjemnością. Platforma pozwala przede wszystkim na definiowanie zadań projektowych, wymianę informacji o nich pomiędzy uczestnikami projektu, a także rejestrację czasów pracy nad poszczególnymi zagadnieniami. Collabtive jest dostępne również w języku polskim. System można pobrać ze strony producenta - collabtive.o-dyn.de.

3. Redmine

Podobnie jak Open Project, Redmine jest rozbudowanym systemem do kompleksowego zarządzania projektami. Jego siłą jest duża społeczność i liczba dostępnych dodatków, rozszerzających funkcjonalność platformy. Standardowe możliwości Redmine'a są zbliżone do tego, co oferuje Open Project (włączając w to API, pozwalające na jego integrację). Posiada on również polską wersję językową. Na uwagę zasługuje granulacja uprawnień użytkowników - pozwalająca na skonfigurowanie kont użytkowników w taki sposób, aby dostęp do systemu posiadali zarówno uczestnicy projektu, jak i jego beneficjenci (klienci). Redmine'a można pobrać ze strony www.redmine.org.

Desktopowe programy wspomagające zarządzanie projektami

4. Gantt Project

Desktopowe narzędzie pozwalające na harmonogramowanie projektu i zarządzanie przypisanymi do niego zadaniami oraz zasobami, stanowiące darmową alternatywę dla komercyjnego MS Project. Funkcjonalność Gantt Project nie jest nadmiernie rozdmuchana, interfejs intuicyjny i dostępny w polskiej wersji językowej - dzięki czemu program można polecić użytkownikom, nie mającym wcześniej do czynienia z systemami do zarządzania projektami. Efekty pracy z Gantt Project można w prosty sposób wyeksportować do plików graficznych czy PDF (przydatne przy tworzeniu dokumentacji projektowej). Gantt Project pobierzemy bezpłatnie na www.ganttproject.biz.

5. ProjectLibre

Kolejna desktopowa, darmowa alternatywa MS Project. ProjectLibre funkcjonalnością znacznie przewyższa GanttProject, stanowiąc przy tym rozwiązanie bardziej złożone (a zarazem trudniejsze w obsłudze). Oprócz typowych dla oprogramowania do zarządzania projektami możliwości, system pozwala m.in. na kontrolowanie ryzyka przedsięwzięcia. ProjectLibre jest kompatybilny z MS Project - pozwalając na otwieranie i edycję plików stworzonych za pomocą programu Microsoftu. Niestety, systemowi brak polskiej wersji językowej. ProjectLibre jest dostępny do pobrania na stronie producenta - www.projectlibre.org.

Przeczytaj również:


Wyświetl poprzednie komentarze
  • @Maurice, funkcjonalność darmowej wersji Nozbe jest mocno ograniczona - tj. możesz z niego korzystać bezpłatnie wyłącznie w sytuacji, gdy nie zależy Ci na dostępnie do systemu przez inne osoby i prowadzisz maksymalnie 5 projektów.

  • Simon

    Przeklikałem kilkanaście narzędzi, trochę darmowych, zdecydowana większość płatnych (darmowe pod pewnymi ograniczeniami). Na uwagę moim zdaniem zasługuje kilka z nich:
    1. Trello
    2. Teamwork
    3. IC Project
    4. Asana

    Na razie skłaniam się ku IC Project ponieważ ujmuje mnie prostota narzędzia i łatwość obsługi. Trello jest podobnym narzędziem ale brakuje mu kilku funkcjonalności, które moim zdaniem go wyklucza. Teamwork jest szybki, ale podpięcie jednego usera do zadania dla mnie go przekreśla.
    Asana zaczyna się zbyt rozrastać (idzie w ślady beznadziejnej Jiry) i zaczyna mnie przerażać.
    Zrobiłem również test działania supportu ponieważ jest to niesłychanie ważne pod kątem ew problemów które powodują przestój w pracy. Dla mnie ma to gigantyczne znaczenie. I tak, najpierw wysłałem maila z problemem prosząc o pomoc. Czas reakcji:
    1. Trello - 16h (może wynik strefy czasowej)
    2. Teamwork - 19h
    3. IC Project - 2h (być może nasza strefa)
    4. Asana wypadła najgorzej bo prawie 3 dni (32h)

    Potem zadałem pytanie na czacie:
    1. Trello - brak czatu
    2. Teamwork - brak czatu
    3. IC Project - 3minuty
    4. Asana - 3 minuty

    Póki co zostaje z ICP bo jest to dość młody produkt i do tego polski. Dogadałem się szybko z obsługą techniczną. Mają dość ambitne plany (zrobili importer z Trello - dlatego o nich piszę).

  • Fajne zestawienie choć moim zdaniem warto wyposażyć się w płatne programy i postawić na jakość :)

  • saleena smith

    Bardzo dobrze napisany artykuł, A dla najlepszego oprogramowania do zarządzania projektami, z przyjemnością poleciłbym ProofHub. Dzięki ProofHub Twoje zespoły, klienci i cała komunikacja projektowa pozostaje w jednym miejscu. Nie ma potrzeby inwestowania w zbyt wiele różnych narzędzi do prowadzenia firmy. To oprogramowanie do zarządzania projektami ułatwia tworzenie planów, współpracę z zespołami i klientami, utrzymywanie porządku i dostarczanie projektów na czas.

  • A ja polecam system zarządzania projektami Enovatio Projects, jest w nim wszystko co potrzebuję aby zarządzać portfelem projektów. Budzety, projekty, zadania, Gantt
    Rozwiązanie można przetestować

  • Sylwia

    Z mojej strony polecam IC Project. Program bardzo ułatwia mi codzienną pracę. Ma dużo funkcji, dzięki którym mogę zapanować nad wszystkim, co jest mi potrzebne. Prosty w obsłudze i bardzo pomocny

  • U mnie w firmie o profilu międzynarodowym korzystamy z XTRF: https://www.xtrf.eu/

  • Lisa

    Aby uzyskać najlepsze oprogramowanie do zarządzania projektami, chciałbym polecić ProofHub. Dzięki ProofHub Twoje zespoły, klienci i cała komunikacja projektowa pozostaje w jednym miejscu. Nie ma potrzeby inwestowania w zbyt wiele różnych narzędzi do prowadzenia firmy. To oprogramowanie do zarządzania projektami ułatwia tworzenie planów, współpracę z zespołami i klientami, utrzymywanie porządku i dostarczanie projektów na czas.

  • MT

    Szkoda, że zabrakło Taagly. To młody startup który planuje zrewolucjonizować zarządzanie projektami w agencjach reklamowych oraz średniej wielkości firmach. W sierpniu odpalili pełnoprawnie działającą wersję swojego narzędzia, które planuje konkurować z takimi rozwiązaniami jak Asana czy Jira.

  • Damian

    Bardzo dobry artykuł. Ostatnio zagłębiam temat zarządzania projektami, sam wiele tego typu systemów przetestowałem i osobiście zdecydowałem się na korzystanie z taagly. Co prawda, nie pojawiło się w tym artykule, ale wydaje mi się, że narzędzie zdecydowanie warte uwagi. Nowy system na rynku, mnóstwo funkcjonalności, prostota użytkowania.

Dodaj komentarz


Piotr Rawski
Informatyk i ekonomista z kilkunastoletnim doświadczeniem w rozwoju i wdrażaniu systemów IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy. ⮕ kontakt i współpraca

Zapraszam również na mój nowy blog poświęcony zarządzaniu w IT:
⮕ piotrrawski.pl

Również na stronie:

  • Zarządzanie projektami i zasobami niedziela, 05, kwiecień 2015

    Projekt to pojęcie powszechnie stosowane w wielu firmach. W zależności od profilu ich działalności, może ono mieć wiele znaczeń - wszak projekt w agencji reklamowej jest czymś zupełnie...

  • Zarządzanie projektami i zasobami sobota, 16, maj 2015

    Wszystkim pracodawcom zależy na tym, aby ich kadra posiadała wysokie, sukcesywnie rozwijane kwalifikacje. W związku z tym, wiele firm wspomaga swoich pracowników w zdobywaniu wiedzy wysyłając...

  • Narzędzia pracy grupowej sobota, 27, wrzesień 2014

    Na rynku istnieje wiele narzędzi do zarządzania zadaniami i projektami. Większość z nich to rozbudowane, wyrafinowane platformy umożliwiające delegowanie zadań innym użytkownikom,...