Jeśli nie ma cię w internecie, nie istniejesz - tę zasadę współczesnego marketingu zna chyba każdy. Pytanie czy rzeczywiście wykorzystujemy ją na co dzień - czy jesteśmy świadomi tego jak (jeśli w ogóle) nasza firma bądź marka jest widoczna w internecie? W jaki sposób jest postrzegana? Kto i gdzie mówi o niej najczęściej? Niestety zazwyczaj tej wiedzy nie mamy.

Z pomocą przychodzą tu systemy do monitorowania marki w internecie i social media, które w pełni automatycznie prześledzą sieć i poinformują o pojawiających się nowych informacjach o naszej firmie w internecie. Warto wypróbować ich możliwości.

Dlaczego warto monitorować internet i social media?

Przede wszystkim dlatego, że są one bogatym źródłem informacji. Informacji, które właściwie wykorzystane, pomogą zbudować naszej firmie przewagę konkurencyjną na rynku. Monitorując sieć oraz social media (np. Facebook, Twitter, Linedin, Instagram itp.):

  • Poznamy opinie internautów o naszej firmie, produkcie czy marce - zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Ich znajomość umożliwia skuteczniejsze kształtowanie strategii przedsiębiorstwa, dostosowywania jego działań do potrzeb rynku (np. wprowadzenie nowego produktu bądź jego modyfikację).
  • Zadbamy o swój wizerunek, szybko reagując na pojawiające się niepochlebne komentarze (np. na Facebooku czy forach internetowych) na temat naszego produktu czy usługi (prostując nieprawdziwe informacje, wyjaśniając nieporozumienia, rekompensując klientom ewentualne wpadki itp.).
  • Poznamy preferencje klientów, poszukujących w sieci określonych produktów, usług czy informacji o nich.
  • Zdobędziemy nowe szanse sprzedaży, odpowiadając na pojawiające się w sieci zapytania o produkty i usługi z naszej kategorii (np. jako producent farb akrylowych "Farbex",  śledząc w sieci m.in. hasło "farba", zyskujemy dostęp do zapytań internautów o najlepsze farby do remontu mieszkań - możemy wówczas polecić pytającym nasz produkt - farbę "Farbex").
  • Nie damy wyprzedzić się konkurencji, śledząc jej poczynania oraz opinie o jej usługach w internecie, wyciągając wnioski na podstawie jej wyników, a także reagując na konkurencyjne działania promocyjne.

Co istotne, monitorowanie internetu i social media jest tak samo ważne w przypadku dużych firm, jak i małych - wielkość nie ma tutaj żadnego znaczenia. Jeśli posiadasz klientów (bądź grupę docelową Twojego produktu czy usługi) aktywnych w internecie, powinieneś śledzić również i ten kanał. 

Jak śledzić markę w internecie i w mediach społecznościowych?

Aby kontrolować to, co aktualnie mówi się o nas w internecie, możemy oczywiście cyklicznie sprawdzać najpopularniejsze serwisy WWW, fora branżowe i media społecznościowe pod kątem wzmianek o naszym produkcie czy marce. Takie działania są jednak bardzo czasochłonne i mało skuteczne (nie ma możliwości weryfikacji dużej liczby miejsc, istnieje ryzyko przegapienia istotnego komentarza itd.).

Alternatywą jest zastosowanie wyspecjalizowanych narzędzi, które automatycznie skanują sieć (m.in. serwisy informacyjne, media społecznościowe,blogi, fora dyskusyjne i inne) i gromadzą informacje zawierające zdefiniowane przez nas słowa kluczowe (np. nazwa firmy, produktu, wydarzenia, marki, nazwisko - zarówno związane z naszą działalnością, jak i konkurencją). Informacje te udostępniane są następnie w formie pozwalającej na ich łatwe przetwarzanie (analitykę), tj. filtrowanie, przeszukiwanie, sortowanie czy zestawianie ze sobą. Systemy do monitorowania internetu dodatkowo agregują zebrane dane, prezentując ich wybrane statystyki (np. odnośnie źródeł wzmianek o naszej marce, aktywnych internautach, grupie docelowej itp.).

Rozwiązania przedstawione przeze mnie poniżej to 5 wybranych, popularnych i skutecznych narzędzi do monitorowania internetu - zarówno polskich, jak i zagranicznych. Ich funkcjonalność jest bardzo zbliżona, tak więc przed ostatecznym wyborem zachęcam do wypróbowania każdego z nich (większość z nich udostępnia bezpłatnie czasową wersję testową).

Brand24

Jedno z dwóch popularnych polskich narzędzi do monitorowania internetu oraz social media. W ciągu kilku minut jest w stanie zebrać dane dot. kilku słów kluczowych i przedstawić podstawowe wnioski na ich temat - możliwe do dalszej obróbki w ramach Brand24 bądź w innym narzędziu (poprzez eksport danych do pliku CSV). Przydatną opcją jest możliwość zestawienia ze sobą wyników kilku monitorowanych marek. Rozwiązanie udostępnia ponadto system powiadomień oraz integrację ze Slackiem (popularnym komunikatorem internetowym), dzięki którym błyskawicznie dowiemy się o wszelkich nowych wzmiankach o naszej firmie w sieci.

Monitori (Unamo Social Media Monitoring)

Innym polskim narzędziem do monitorowania wzmianek o firmie w internecie jest Monitori (połączone niedawno z inną aplikacją do monitorowania social media - Unamo Social Media Monitoring). Wyróżnia się naprawdę przejrzystym interfejsem i przyjaznym dashboardem (wystarczy szybkie spojrzenie na pulpit aby zorientować się co w sieci mówi się o naszej marce). Skuteczność systemu można łatwo przetestować już na stronie głównej Monitori - znajdziemy tam wyszukiwarkę wzmianek danej frazy, która przekaże nam garść podstawowych statystyk. Poza dostarczaniem narzędzia do monitorowania internetu (swoją drogą szkoda, że jego 14-dniowa wersja testowa nie jest w pełni funkcjonalna - konkretne wzmianki w sieci są ukryte, mamy dostęp wyłącznie do statystyk), zespół Monitori przygotowuje również audyty i raporty dot. obecności naszej firmy w sieci.

Interfejs Monitori jest bardzo przejrzysty i intuicyjny

SentiOne

Jeśli nasza firma nie działa tylko na rynku polskim i jesteśmy zainteresowani monitorowaniem wzmianek w internecie również w innych językach, powinniśmy zainteresować się którymś z zagranicznych systemów. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań do monitorowania sieci w Europie jest SentiOne, pozwalający na śledzenie fraz w aż 26 językach. Narzędzie umożliwia pracę w dwóch trybach - prostym i zaawansowanym (m.in. kreator reguł), dzięki czemu nikt nie powinien mieć problemów z jego obsługą. SentiOne wyposażono rozwiązania m.in. do analizy internetowych wzmianek, porównań, a także zarządzania źródłami komentarzy (mini CRM) - z możliwością szybkiego odpowiadania.

Tryb zaawansowany dashboardu SentiOne udostępnia kilkadziesiąt predefiniowanych elementów, jak różnego rodzaju wykresy, tabelki czy wskaźniki

BrandWatch

Jeśli zależy Ci na narzędziu z najwyższej półki, z którego korzystają największe światowe korporacje - jak Microsoft, eBay czy IKEA, powinieneś sięgnąć po BrandWatch. W tym przypadku mamy jednak do czynienia z produktem wymagającym wdrożenia (nie wystarczy zarejestrować się w systemie i po prostu korzystać) - odpowiedniej konfiguracji oraz szkoleń. BrandWatch oferuje szeroki pakiet usług w tym zakresie - nic dziwnego, że jego skuteczność jest tak wysoka (wg danych producenta aż 96% klientów jest zadowolonych z inwestycji w narzędzie).

Mention

Kolejne zagraniczne narzędzie do Web oraz social media monitoringu (o funkcjonalności analogicznej do pozostałych). Miłośnikom smartfonów i tabletów spodobają się aplikacje mobilne Mention, współpracujące z platformami iOS oraz Android. Co ciekawe, dedykowane dla siebie aplikacje posiadają również systemy Mac oraz Windows - wszystko po to aby korzystanie z rozwiązania było jak najwygodniejsze.

Darmowe monitorowanie internetu - Google Alerts

Niestety, żadne z zaprezentowanych powyżej narzędzi nie jest dostępne bezpłatnie (na rynku brak darmowych systemów tego typu). Na szczęście istnieje alternatywa w postaci Google Alerts (Alerty Google) - darmowego rozwiązania do monitorowania internetu. Jest ono co prawda bardzo proste i zdecydowanie mniej skuteczne od opisanych tutaj aplikacji (jego efektywność zależy od popularności danego zagadnienia oraz miejsc, w których ono najczęściej występuje). Biorąc pod uwagę, że usługa Google Alerts jest w 100% darmowa, na pewno nie zaszkodzi jej wypróbować.

Google Alerts to proste, lecz darmowe rozwiązanie do monitorowania internetu, przypominające wyszukiwarkę Google

Jak to działa? Po zalogowaniu się na konto Google i wejściu na stronę Google Alerts, wprowadzamy interesującą nas frazę (w moim przypadku "System ERP"), a następnie konfigurujemy szczegóły powiadomienia. Dostępne rodzaje powiadomień to wysyłany okresowo mail ze zbiorczą informacją o znalezionych wzmiankach bądź kanał RSS prezentujący wzmianki na bieżąco. Kilka dostępnych opcji konfiguracyjnych pozwala nam na doprecyzowanie poszukiwanych wzmianek (np. pod kątem regionu, źródła czy języka). Podczas konfiguracji powiadomienia Google prezentuje nam przykłady wzmianek znalezionych na podstawie zdefiniowanych przez nas opcji.

Przeczytaj również:


  • Ewa Suwińska

    W imieniu Monitori, czyli obecnego Unamo Social Media Monitoring, serdecznie dziękuję za wzmiankę! ?

  • Od razu widać, że Monitori (Unamo Social Media Monitoring) działa świetnie - wzmianka wychwycona po kilku godzinach od publikacji na FB :)

  • My również nieśmiało dziękujemy za dobre słowo. Odpowiedziałbym szybciej, ale byłem w trasie, a nie chciałem dachować ;)

Dodaj komentarz
5 najlepszych systemów do automatyzacji marketingu
A gdyby tak nowych klientów nie trzeba było szukać, bo interesowaliby się naszą ofertą sami? I gdyby firmowy mailing nie kończył się... Czytaj więcej...
7 systemów, które zwiększą sprzedaż w Twojej firmie
Jak zwiększyć sprzedaż? - to pytanie spędza sen z powiek właścicielom przedsiębiorstw, ich managerom i sprzedawcom. I choć nie istnieje jeden... Czytaj więcej...
Jak stworzyć newsletter za darmo? - poradnik od A do Z
Newsletter to świetny sposób na budowanie świadomości marki i podtrzymywanie relacji z klientami. Jego prowadzenie nie jest kosztowne, a może... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Mautic, czyli marketing automation za darmo
Dobry produkt to w dzisiejszym biznesie stanowczo za mało. O sukcesie danej firmy najczęściej nie decyduje już jej oferta, a skuteczność... Czytaj więcej...
Jak skutecznie śledzić odwiedzających stronę WWW za pomocą Mautica?
Mautic, czyli najlepszy darmowy system typu marketing automation, któremu poświęciłem ostatni artykuł, pozwala między innymi monitorować... Czytaj więcej...
5 najlepszych systemów do automatyzacji marketingu
A gdyby tak nowych klientów nie trzeba było szukać, bo interesowaliby się naszą ofertą sami? I gdyby firmowy mailing nie kończył się... Czytaj więcej...
7 systemów, które zwiększą sprzedaż w Twojej firmie
Jak zwiększyć sprzedaż? - to pytanie spędza sen z powiek właścicielom przedsiębiorstw, ich managerom i sprzedawcom. I choć nie istnieje jeden... Czytaj więcej...
5 najlepszych systemów do automatyzacji marketingu
A gdyby tak nowych klientów nie trzeba było szukać, bo interesowaliby się naszą ofertą sami? I gdyby firmowy mailing nie kończył się... Czytaj więcej...