Odkąd w Polsce pojawiło się Gadu-Gadu (wyparte później przez Skype'a, Messengera, SnapChata i masę innych komunikatorów mniej lub bardziej związanych z Social Media) ludzie błyskawicznie przerzucili się na ten - internetowy - sposób komunikacji. Wspólne odrabianie prac domowych, plotkowanie czy "poważne" rozmowy o życiu - wszystko to moje pokolenie (do którego parę lat temu dołączyli również nasi rodzice i dziadkowie) najchętniej odbywa właśnie za pomocą komunikatorów internetowych.

Nie inaczej jest w pracy, gdzie bez komunikatorów trudno o efektywny przepływ informacji. Dzięki nim, aby skonsultować z kimś służbowy temat nie muszę się już z nim szukać po biurze, wyrywać się nawzajem od bieżących obowiązków (co typowe dla telefonów i niezapowiedzianych wizyt przy biurku) czy też zapamiętywać wspólnych ustaleń. Jednak jak wszystkie narzędzia, tak i komunikatory bardzo się od siebie różnią i - w zależności od konkretnego modelu - ich biznesowa przydatność może być zupełnie inna. Dziś pokażę z których darmowych komunikatorów internetowych warto skorzystać w firmie.

Dlaczego warto korzystać z komunikatorów w firmie?

  • Każdy z pracowników w dowolnym momencie może skontaktować się z innym.
  • Komunikacja poprzez komunikator nie odrywa pracowników od ich bieżących zajęć - otrzymane wiadomości mogą odczytać i odpowiedzieć na nie w dogodnej chwili (w przeciwieństwie do telefonu czy bezpośredniej rozmowy).
  • Treść komunikacji (historia) jest zapisywana, co umożliwia powrót np. do dokonanych wcześniej ustaleń.
  • Najlepsze komunikatory pozwalają nie tylko na wymianę tekstowych wiadomości, ale również rozmowy głosowe oraz wideo czy przesyłanie plików.
  • Nowoczesne komunikatory umożliwiają prowadzenie rozmów grupowych (chaty, audo oraz wideokonferencje).
  • Korzystanie z nich nie musi kosztować ani złotówki.

Najlepsze darmowe komunikatory dla firm

Skype

Skype bynajmniej nie jest najbardziej funkcjonalnym, najbardziej użytecznym ani też najbardziej niezawodnym komunikatorem. Mimo wszystko znalazł się w tym zestawieniu. Wszystko za sprawą jego ogromnej popularności. Ze Skype'a korzysta masa firm i użytkowników indywidualnych na całym świecie, stąd świetnie nadaje się on do rozmów z osobami spoza naszej organizacji, np. z klientami. Jego atutem jest możliwość prowadzenia rozmów tekstowych, audio oraz wideo - również z kilkoma użytkownikami jednocześnie. Umożliwia również przesyłanie zdjęć i wszelkich innych plików.

Bezpłatna wersja Skype emituje reklamy, które mogą irytować sporą część użytkowników. Edycja dla firm - Skype 4 Business jest częścią pakietu Microsoft Office 365. Jej atutem jest integracja z pozostałymi aplikacjami pakietu (np. MS Outlook). Moim głównym zarzutem wobec Skype'a jest jego niestabilny mechanizm synchronizacyjny - jeśli używasz komunikatora na kilku urządzeniach, może się zdarzyć, że wiadomości wyświetlone na jednym z nich, nie od razu pojawią się na pozostałych. Nieciekawe jest również zarządzanie archiwum wiadomości - przeszukiwanie historii to istny koszmar, a co gorsze jest ona niekompletna (znów kłania się obsługa wielu urządzeń) i usuwana po niedługim czasie.

Slack

Bardzo dobrym, popularnym (zwłaszcza w środowisku IT), a zarazem wyjątkowo lubianym komunikatorem jest Slack. Jest on usługą internetową (Saas) - można więc z niego korzystać z dowolnego urządzenia, bez konieczności instalacji dodatkowego oprogramowania. Mimo to, Slack udostępnia rzecz jasna natywne aplikacje desktopowe oraz mobilne (na wszystkie popularne platformy), ułatwiające codzienną obsługę narzędzia.

Darmowa wersja Slacka pozwala na prowadzenie rozmów audio oraz video, jednak wyłącznie pomiędzy dwoma użytkownikami - chcąc organizować większe konferencje trzeba więc niestety zainwestować w któryś z planów płatnych. Bezpłatna wersja programu oferuje ponadto limitowaną przestrzeń dyskową oraz wielkość zapamiętanej historii kontaktów.

Slack udostępnia natomiast wiele funkcji ułatwiających chatowanie, np. przesyłanie plików, formatowanie kodu (coś dla programistów), system reakcji na posty czy organizowanie kanałów tematycznych. Dzięki dobrze udokumentowanemu API usługa świetnie integruje się z innymi narzędziami - na rynku istnieje już zresztą szereg gotowych konektorów do wielu popularnych aplikacji.

Rocket Chat

W przeciwieństwie do Slacka i Skype'a, Rocket Chat - opensource'owy komunikator internetowy - nie jest usługą dostępną w sieci, a oprogramowaniem instalowanym na wybranym przez nas serwerze. Dzięki temu administrator Rocket Chata (czyli np. firma, w której został on wdrożony) posiada pełną, nieograniczoną kontrolę nad wymienianą w nim komunikacją czy historią wiadomości. Umożliwia to nie tylko kontrolę nad przepływem informacji w firmie, ale też zabezpiecza ją przed utratą wiedzy (np. wraz z odejściem któregoś z członków zespołu - historia wymienianych przez niego wiadomości pozostaje bowiem w systemie).

Rocket Chat to oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym, które w razie potrzeby można modyfikować według własnych potrzeb. Na "dzień dobry" jest on jednak rozwiązaniem kompletnym, o bardzo dużych możliwościach. Poza rozmowami tekstowymi, system pozwala m.in. na prowadzenie konferencji audio i wideo, udostępnianie ekranu rozmówcom czy integrację z firmową stroną WWW (osadzenie na niej tzw. live-chata).

Komunikator udostępnia aplikacje natywne dla następujących platform: Windows, Mac, Linux, iOS oraz Android.

Ryver

Wszystkich, którym przeszkadzają ograniczenia bezpłatnej wersji Slacka, zachęcam do wypróbowania Ryver - usługi bardzo podobnej, jednak oferującej znacznie więcej w planie darmowym. Nasz zespół ma w niej do dyspozycji m.in. nielimitowaną przestrzeń dyskową, nielimitowaną historię kontaktów, nieograniczoną pulę użytkowników, gości czy dyskusji grupowych. Każdy z członków zespołu może ponadto korzystać z indywidualnego managera zadań (zadania grupowe dostępne są w wersjach komercyjnych). Co istotne, Ryver jest wolny od reklam i działa na wszystkich popularnych platformach: Windows, Mac, Linux, iOS oraz Android.

Moxtra

Moxtra to dobry wybór dla wszystkich, którzy od komunikatora internetowego oczekują nie tylko możliwości nawiązywania rozmów tekstowych, audio oraz wideo, ale także wsparcia w prowadzeniu różnego rodzaju warsztatów czy szkoleń. Aplikacja pozwala bowiem na udostępnianie ekranu rozmówcom, a także zaznaczanie jego fragmentów czy robienie notatek. W darmowej wersji wielkość telekonferencji jest co prawda ograniczona do 5 użytkowników, jednak powinno to zaspokoić większość typowych potrzeb.

Rozwiązanie udostępnia ponadto szereg narzędzi ułatwiających zarządzanie projektami, np. funkcjonalność help desku oraz kreator workflow (dzięki któremu zorganizujemy przepływ pracy pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu). Moxtra wspiera wszystkie popularne platformy (Windows, Mac, iOS, Android, a nawet Apple Watch).

Viber

Poszukującym dobrej alternatywy dla Skype'a śmiało mogę polecić Viber. Rozwiązanie umożliwia bezpłatną (co istotne - wolną od reklam!) wymianę wiadomości, a także nawiązywanie rozmów głosowych oraz wideo. Dzięki aplikacjom natywnym dla środowisk Android i iOS, Viber'a można używać jako alternatywę dla kosztownych połączeń międzynarodowych. Viber pozwala na rozmowy nie tylko z innymi użytkownikami rozwiązania - jest w stanie nawiązać połączenie również z "tradycyjnymi" numerami telefonu (co jest funkcją płatną, jednak niekiedy tańszą niż taryfa naszego operatora telefonicznego).

Przeczytaj również:


  • Natalia

    Komunikacja w firmie ma wysokie znaczenie. Zdecydowanie każdy przedsiębiorca powinien o tym wiedzieć. U mnie w firmie, stawiam przede wszystkim na uwagi pracowników - mam do nich zaufanie i to właśnie oni dbają o renomę naszej marki.

    Comment last edited on 5 miesięcy temu by Informatyka w Firmie
Dodaj komentarz

Jakim systemem wspierać Zarządzanie przez Cele (MBO)?
Proces Zarządzania przez Cele (MbO – Management by Objectives) mimo, że de facto kończy się oceną realizacji celów, różni się od Oceny... Czytaj więcej...
fsDesk - recepta na skuteczną obsługę serwisową
Serwis należy do tej grupy usług, które bardzo cenią konsumenci, a za którymi - delikatnie mówiąc - nie przepadają producenci i... Czytaj więcej...
Wanda - inteligentny tłumacz dla zespołów międzynarodowych
Wanda to opracowany przez Unit4 cyfrowy asystent dla przedsiębiorstw, wprowadzony na rynek na początku zeszłego roku. To pierwsze tego typu... Czytaj więcej...
Monitorowanie firmowej strony WWW - dlaczego jest konieczne?
Monitoring strony internetowej to usługa, która kosztuje bardzo niewiele (bądź wcale), a może uchronić naszą firmę przed ogromnymi stratami.... Czytaj więcej...
Jak samodzielnie stworzyć firmową stronę WWW?
Ofert na wykonanie strony internetowej można znaleźć w sieci całe mnóstwo. Większość z nich wydaje się być całkiem przystępna - własną... Czytaj więcej...


Piotr Rawski
Analityk Biznesowy, Project Manager. Entuzjasta rozwiązań IT dla biznesu.

Doradzam, optymalizuję procesy biznesowe i dobieram oprogramowanie do indywidualnych potrzeb. Wszystko po to, aby zwiększyć efektywność Twojej firmy.
-> kontakt i współpraca

Narzędzia pracy grupowej w firmie
Jeszcze dekadę temu praca zespołowa w typowym biurze była w zasadzie niemożliwa. Ze względu na brak odpowiednich narzędzi, desygnowany do... Czytaj więcej...
Jak w prosty sposób zarządzać zadaniami?
Na rynku istnieje wiele narzędzi do zarządzania zadaniami i projektami. Większość z nich to rozbudowane, wyrafinowane platformy umożliwiające... Czytaj więcej...
Jak zatrzymać wiedzę pracowników w firmie? 5 skutecznych sposobów
Większość przedsiębiorców podkreśla, że najważniejszym kapitałem ich firm są pracownicy. Kapitał ten to w znacznej części doświadczenie... Czytaj więcej...
10 programów, dzięki którym zaoszczędzisz w firmie
Komputer każdego pracownika biurowego wyposażony jest w pewien zasób podstawowego oprogramowania, umożliwiającego wykonywanie jego codziennych... Czytaj więcej...
5 najlepszych darmowych programów do zarządzania projektami
Projekt to pojęcie powszechnie stosowane w wielu firmach. W zależności od profilu ich działalności, może ono mieć wiele znaczeń - wszak... Czytaj więcej...